You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

Štyri najčastejšie chyby v SEO

Po rokoch, po ktoré sa venujem SEO optimalizácii web stánok, by som chcel upozorniť na najčastejšie chyby, s ktorými sa v SEO stretávam. Vo väčšine prípadov sa jedná o úplné základy SEO. Správcovia web stránok totiž nevedia práve základy. Čo ma na tom zaráža najviac je, že správcovia portálov, dokonca aj špecialisti, vymýšľajú krkolomné a zbytočné (väčšinou nefunkčné) stratégie, bez toho aby mali vyriešené základy. Táto skutočnosť nám hovorí, že správcovia nechápu dôležitosť jednotlivých krokov a nie sú schopní priradiť jednotlivým optimalizačným krokom priority.

Tou najdôležitejšou úlohou teda je naučiť správcov web stránok základné princípy SEO. A poďme sa rovno pozrieť na štyri najčastejšie chyby:

1. Absencia kľúčových slov alebo nemám správne kľúčové slová

Správcovia a ich nadriadení nemajú informácie o tom, ako a čo ich potenciálni návštevníci hľadajú. Nakoniec to vyzerá tak, že web s ponukou lyžovania na Slovensku neobsahuje ani jedinú frázu [lyžovanie na Slovensku]. Keď sa pýtame prečo, žiadna jasná odpoveď nepríde. Pritom sú to správcovia, ktorí o SEO počuli a často o ňom aj niečo vedia, dokonca o ňom aj školia - ale zabúdajú na tento základný faktor.

Náprava: vykonajte analýzu kľúčových slov ako prvý krok pred všetkou optimalizáciou, používajte tie správne kľúčové slová ako krok druhý.

2. Vieme, čo ľudia hľadajú, ale na web stránke to veľmi používať nechceme, pretože to nevyzerá pekne

Typické je to u dlhých fráz, ktoré sa na prvý pohľad nehodí do menu a vôbec do všetkých miest, ktoré musí vyzerať "pekne". Niekedy skutočne môže byť zmena na danom mieste zložitá, ale väčšinou to nie je ten prípad.

Za polovičatou optimalizáciou je prostá neochota správcu, ktorý má web stránku na starosti, pochopiť význam odporúčané zmeny. Opäť ide o základnú vec: keď viete, ako ľudia váš výrobok či službu hľadajú, pomenujte ju adekvátne a netrvajte na doterajšom názvu, aj keď musíte prekopať menu alebo sa zmieriť s tým, že nadpisy budú dlhšie než predtým.

Diskusia často skončí pri otázke, prečo ten e-shop existuje, keď jeho majiteľ brzdí jeho základné (tj väčšinou obchodné) funkcie.

Náprava: prispôsobte názvoslovie a pojmy tomu, čo sa skutočne hľadá, aj keď sa vám to do existujúcej web stránky nehodí. Ak to neurobíte, väčšinou prídete o potenciálnych návštevníkov.

3. Verejnosť hľadá naše výrobky či služby pod pojmy, ktoré my používať nechceme

Majitelia web stránok zvyčajne argumentujú tým, že oni vo firme používajú iný (správny) pojem, a nechcú používať slová, ktoré hľadá laická verejnosť. Tento prístup je dobrý v situácii, keď chceme zlepšiť svet a informovať verejnosť o tom, aká je terminológia nášho odboru, ale je to úplne zlé v situácii, keď potrebujeme, aby náš web zarábal. Paradox je, že vieme, čo sa hľadá, ale rovnako podľa toho neoptimalizujeme.

Náprava: jednoducho sa skloňte pred hlasom verejnosti. Nič vám potom nebráni v tom, aby ste na dobre optimalizovanú stránku napísali vysvetlenie tej správnej terminológie.

4. Mať na webe text? Je to vážne nutné?

Mať text na titulnej stránke? To ste sa zbláznili, to by nevyzeralo dobre! Kam ho máme na titulke dať? Bez neho je stránka kratšia a krajšia.

Toto je minimálne rovnako častý problém, ako absencia kľúčových slov. Málokto mimo náš odbor si uvedomuje, že vyhľadávače hodnotia stránku do značnej miery podľa toho, čo a ako je na nej napísané.

Kde nie je text, tam ani Zoznam alebo Google neberie. Aby sme si rozumeli - web stránka môže byť úplne krásna a obsažná po vizuálnej stránke, ale to vyhľadávače nedokážu dostatočne oceniť.

Ako som predznamenal o pár riadkov vyššie, špeciálnym prípadom sú titulné stránky. Ak sa mi ako vývojárovi webu podarí presadiť umiestnenie textu na stránky produktov či kategórií, na titulke to bude dvakrát ťažšie.

Prečo by na titulke nemal byť text - to opravdu neviem. Ak máte zmysluplný dôvod, prečo si hlavnú stránku nekaziť textom, uvítam váš názor na adrese schauer@psoit.sk.

Náprava: píšte sami, nechajte písať svojich ľudí alebo si text nechajte napísať na zákazku. Nič iné vás nezachráni. Textový obsah je SEO kráľ. Nie je to len text, ale do veľkej miery je to práve on. Keď sa na svoju web stránku pozriete objektívne: dozviete sa tam vôbec niečo? Je pre vás obsahovo zaujímavá? Nie? Tak to napravte. Písať sa dá o všetkom.

Čo z toho všetkého vyplýva?

Za základné chyby nemôže nedostatok informácií, tým menej potom ich zatajovanie zo strany profesionálov. Nejde ani o nepochopenie zložitých princípov či súvislostí. Svoju rolu skôr hrá nedôvera, pochybnosti a neochota meniť web stránku. Pritom sú to práve základné úpravy, čo rozhodujú o tom, či bude web stránka vôbec vo vyhľadávači, alebo nie a nehrajú v tom vôbec rolu pokročilé spôsoby optimalizácie.

Moja rada: neriešte žiadne triky a finty, zamerajte sa na základy.

Vytvorené podľa: Štyri najčastejšie chyby v SEO, 27. 03. 2012 - Lukáš Pokorný